PERUBATAN KAEDAH BARU RAWAT BUASIR

PERUBATAN berkaitan buasir dan resdung, menggunakan teknologi terkini bagi merawat penyakit itu, cuma mengambil masa tujuh hari untuk disembuhkan. Melalui kemajuan perubatan masa kini, pesakit buasir tidak perlu melakukan pembedahan atau suntikan untuk merawat penyakit seperti yang biasa dilakukan.

“Penemuan baru dalam dunia perubatan moden memerlukan pembedahan kerana ramai pesakit terbabit tidak mahu melakukan pembedahan kerana boleh memberi kesan negatif kepada mereka. Mereka yang mengalami penyakit buasir hanya perlu melakukan rawatan menggunakan teknologi canggih dan mengambil masa kira-kira tujuh hari untuk menggugurkan buasir itu.  “Setiap pesakit akan melalui proses pemeriksaan awal termasuk menggunakan penggambaran video berkomputer untuk mengesan keadaan penyakit yang dihadapi serta tahap kesihatan mereka sama ada bersedia atau tidak untuk melakukan rawatan,” katanya.

Menurutnya, pemeriksaan awal penting bagi memastikan kedudukan buasir kerana ia dikategorikan  kepada tiga tahap (United Kingdom). “Mereka yang sudah mengalami tahap ketiga iaitu boleh dianggap tahap kritikal perlu melakukan rawatan segera untuk membuang buasir itu supaya tidak memberi kesan berpanjangan. “Walaupun pesakit itu sudah mencapai tahap penyakit peringkat ketiga, namum kami tidak akan melakukan pembedahan untuk membuang buasir berkenaan kerana khuatir boleh memberi kesan negatif pada diri mereka,”katanya.

Hj. Suhaimi berkata, rawatan yang dilakukan itu tidak akan memberi sebarang rasa sakit atau menyebabkan berlaku kudis di sekitar kawasan rawatan. Menurutnya, tiada suntikan akan dilakukan kepada pesakit terbabit seperti yang banyak dilakukan oleh pusat rawatan lain kerana merawat penyakit buasir. Mereka yang berminat boleh menghubungi Hj. Suhaimi di talian 019-2059998 atau E-Mail: hjsuhaimiharun@gmail.com.

Buasir adalah penyakit yang berlaku di bahagian dubur dan dapat dikesan apabila saluran dubur bengkak sehingga menyebabkan pesakit terbabit tidak selesa. Mereka yang sering mengalami pendarahan dan kesakitan ketika membuang air besar boleh dianggap berada dalam keadaan serius dan perlu melakukan rawatan bagi memastikan penyakit itu tidak terus berkembang sehingga boleh menyebabkan kanser.

Ada dua jenis buasir iaitu buasir yang tertumpu pada bahagian dalam saluran dubur dan buasir luaran. Ia berlaku apabila bengkak terjulur keluar dari bahagian dubur dan kedua-dua jenis buasir itu boleh berlaku secara berasinggan atau serentak.  Buasir juga berlaku pada wanita terutama di kalangan ibu mengandung apabila bayi membesar di dalam rahim ibu menekan saluran darah di kawasan dubur. 

Tanda awal penyakit buasir ialah apabila pesakit berkenaan rasa gatal pada lubang dubur, kepanasan pada kawasan dubur selepas membuang air besar, rasa sakit berdenyut-denyut, sukar untuk membuang air besar dan rasa tidak selesa pada bahagian dubur apabila berdiri lama atau bertinggung.